Menü
Kosár

Fékrendszerek 2.

Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.

Készleten
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
Fékrendszerek 2.
  • Kiadó: Maróti Könyvkiadó
  • Rendelési szám: Fékek_2
  • Raktári hely: A06C
  • ISBN szám: 9789639945111
  • Oldalszám: 432
  • Nyelv: magyar, német
  • Sorozat: Gépjármű futóművek
  • Kötés: keménytáblás
  • Belív: 4+4 színnyomás
  • Méret: 170 mm x 240 mm
  • Készlet: 338
5 900 Ft
Nettó ár: 5 619 Ft

A Gépjármű futóművek című könyvsorozat jelen kötete a gépjármű egyik legösszetettebb rendszerével, a futóműnek igen fontos részegységével, a FÉKRENDSZERREL foglalkozik.

A tankönyv első három fejezete az alábbiakkal foglalkozik: a fékrendszerek méretezése; a  jármű fékezése alatti menetdinamikai viselkedését befolyásoló figyelembe veendő paraméterek hatásainak elemzése; továbbá az „emberi” tényezők – ergonómiai feltételek – valamint a hatósági előírások  követelményei betartásának módszerei.
A következő (4.) fejezetben a hidraulikus fékek rendszerelemzésével, majd az egyes elemek működésével és felépítésük változataival foglalkoztunk. Ezt követően a vákuumos  és hidraulikus fékrásegítők, valamint a kerékfékszerkezetek konstrukciós változatai következtek. Majd elemeztük a blokkolás-, illetve kipörgésgátló rendszereket, az „Elektronikus Stabilitás Programot” (ESP) és az elektromechanikus rögzítőfék rendszereket.
A haszongépjárművek légfékrendszereit, a motoros gépjárművek és a pótkocsik fékrendszereit, valamint az egyes elemek működését az ötödik fejezetben mutattuk be. Ebben a fejezetben a fékerő módosító berendezéseket és a motorosjármű-pótkocsi összeillesztési kérdéseit is taglaltuk.
A következő két fejezetben részletesen foglalkoztunk a légfékes ABS/ASR; az EBS-ESP rendszerekkel.
A tartós lassító fék rendszerek kerültek a tankönyv végére.

Bízunk abban, hogy a fenti tanagyag alapos áttanulmányozása után, a hallgatók érdeklődését sikerül felkelteni a fékrendszer – vagy valamely alrendszerének – kutatása, fejlesztése, üzemeltetése (hibaanalízise) stb. irányában, a témával foglalkozó szakemberek számára pedig találhatók gondolatébresztő részterületek, konstrukciós megoldások.
Szerző / Kiadványcím
Dr. Manfred Buckhardt, Kőfalusi Pál, Dr. Varga Ferenc - Fékrendszerek 2.
Tartalomjegyzék

ELŐSZÓ
BEVEZETÉS
1.  A GÉPJÁRMŰ ÉS AZ ÚT KAPCSOLATA

1.1.  A gépjárművek műszaki jellemzői
1.1.1.  Gépjárműhajtások és tengelyterhelések 
1.1.2.  A tömegközéppont helye és a tengelytávolság 
1.1.3.  Terhelés és tetőterhelés 
1.1.4. Számítási példa
1.2. Gumiabroncsok
1.2.1.  Abroncsméretek, kerék és keréktárcsa átmérők 
1.2.2.  Kormányzási legördülési sugár és a féktárcsa átmérő
1.2.3.  Kerékcsúszás, fogalom meghatározások 
1.2.4.  Tapadási tényező, fogalom magyarázat 
1.2.5.  μ -ta...

ELŐSZÓ
BEVEZETÉS
1.  A GÉPJÁRMŰ ÉS AZ ÚT KAPCSOLATA

1.1.  A gépjárművek műszaki jellemzői
1.1.1.  Gépjárműhajtások és tengelyterhelések 
1.1.2.  A tömegközéppont helye és a tengelytávolság 
1.1.3.  Terhelés és tetőterhelés 
1.1.4. Számítási példa
1.2. Gumiabroncsok
1.2.1.  Abroncsméretek, kerék és keréktárcsa átmérők 
1.2.2.  Kormányzási legördülési sugár és a féktárcsa átmérő
1.2.3.  Kerékcsúszás, fogalom meghatározások 
1.2.4.  Tapadási tényező, fogalom magyarázat 
1.2.5.  μ -tapadási tényező jelleggörbe
1.2.6.  Speciális oldalfutási merevség
1.2.7.  A gumiabroncsok és az „általános forgalomba helyezési engedély”
1.3.  A fékezési folyamat
1.3.1. Fogalom magyarázat
1.3.2.  A fékezés folyamata
1.3.3. Számítási példa
1.3.4. Reakcióidő
1.3.5.  Sebesség és fékút
1.3.6.  Az útfelület nedvességének befolyása


2.  A GÉPJÁRMŰVEK MENETVISELKEDÉSE FÉKEZÉSKOR

2.1.  Az ember, mint meghatározó tényező
2.2.  Pedálerők és működtethetőség
2.3. Hatósági előírások
2.3.1. Nemzetközi szabályozások
2.3.2.  Kétkörös fékrendszer 
2.3.3.  Fékkör felosztások
2.4.  Fékezési stabilitás 
2.4.1. Fogalommagyarázatok
2.4.2. A gépjármű viselkedésének számítása
2.4.3. Számítási példa
2.4.4.  A kormány legördülési sugár és az elaszto-kinematika befolyása
2.4.4.1.  Erők és nyomatékok fékkör kieséskor
2.4.4.2.  Viselkedés eltérő tapadási tényezőnél 
2.4.4.3.  Az elasztokinematika előnye


3.  A FÉKEZÉS DINAMIKÁJA
3.1.  A tangenciális irányú erők felosztásának diagramja 
3.2.  Az effektív fékerő felosztás 
3.3.  Ideális és effektív fékerő felosztási diagram 
3.4.  A gumiabroncsok hatása
3.5.  Számítási példa: fékerő felosztás 
3.6.  Fékerő vezérlő berendezések
3.6.1. Fogalommagyarázatok 
3.6.2. Terhelésfüggő átkapcsolás
3.6.3.  Lassulás függő átkapcsolás
3.6.4. Konstrukciós kialakítások
3.7.  A gumiabroncsok menetirányú jelleggörbéinek figyelembe vétele
3.7.1.  Optimális kerékcsúszás
3.7.2. Maximális tapadás
3.7.3. Számítási példa
3.8.  A motorfék hatásának figyelembevétele
3.8.1. Hajtásmódok
3.8.2.  Személygépjárművek kézi kapcsolású sebességváltóval
3.8.3.  Személygépjármű automatikus sebességváltóval és fix effektív fékerőfelosztással
3.8.4.  Számítási példa: automatikus sebességváltó
3.8.5.  Standard építésű személygépjármű automatikus sebességváltóval és fékerőmódosítóval
3.8.6.  Automatikus sebességváltóval szerelt első kerék hajtású személygépjármű
3.8.7. Összefoglalás
3.9.  Az aerodinamikai erők befolyása 
3.9.1.  A korrigált lefékezettség
3.9.2.  Számítási példa standard építésű személygépjárműnél 
3.9.3.  Számítási példa a „C csoport”-ba tartozó sport-spoilerre:
3.10. Tangenciális erőfelosztás diagramja és a gyorsulási jellemzők
3.10.1. Fogalom magyarázat
3.10.2.  Standard építésű személygépjármű számítási példája:
3.10.3.  Első-kerékhajtású személygépjármű számítási példája:
3.10.4.  Összkerékhajtású személygépjármű számítási példa
3.11. A személygépjármű közepes fékező teljesítménye 


4.  SZEMÉLYGÉPJÁRMŰVEK HIDRAULIKUS FÉKRENDSZEREI
4.1.  A személygépjárművek hidraulikus fékrendszerének áttekintése
4.2.  A fékpedál áttétele és a pedál-egység
4.3. Főfékhenger
4.3.1.  A főfékhenger működése
4.3.1.1. Fenékszelep
4.3.2.  Fékkör kiesés jelző
4.3.3. Féklámpa kapcsoló 
4.3.4. Lépcsős főfékhenger
4.3.4.1.  Elektromágneses szeleppel átkapcsolható, lépcsős főfékhenger
4.3.5.  A fékkörök kialakítása
4.4. Fékfolyadék tartály
4.5. A fékfolyadék
4.5.1.  Fékfolyadék előírások
4.5.2.  A fékfolyadékok műszaki jellemzői
4.5.2.1.  Az ATE fékfolyadékok fontosabb jellemzői
4.5.2.2.  A műszaki jellemzőknél előforduló fogalmak magyarázata
4.6. Fékmunkahengerek
4.6.1. Különleges fékmunkahengerek
4.7.  Fékcsövek, féktömlők és légtelenítés
4.7.1. Féktömlők
4.8. Fékerő módosítók
4.9.  Elektronikus fékerő felosztás (EBV) 
4.10. Fékrásegítők
4.10.1.  Vákuumos fékrásegítők
4.10.1.1.  Kétmembrános tandem vákuumos fékrásegítő
4.10.1.2.  A vákuumos fékrásegítő kiválasztása
4.10.2.  Aktív vákuumos fékrásegítő (fékasszisztens) 
4.10.3.  A vákuumos fékrásegítők energiaellátása 
4.10.4. Hidraulikus fékrásegítő 
4.11. Személygépjárművek kerékfékszerkezetei
4.11.1.  Dobfékek rendszerei és alkatrészei 
4.11.1.1. Szimplex dobfék 
4.11.1.2. Duplex dobfék 
4.11.1.3. Duo-duplex dobfék
4.11.1.4. Szervofék
4.11.1.5. Duo-szervo dobfék:
4.11.1.6. Féktartó lemez
4.11.1.7. Fékdob 
4.11.1.8.  Újabb dobfék konstrukciók
4.11.1.9. Fékpofák 
4.11.1.10. Visszahúzó rugók 
4.11.1.11. Dobfékek működése 
4.11.2.  Tárcsafék rendszerei és alkatrészei 
4.11.2.1. Fixnyerges tárcsafékek
4.11.2.2. Úszónyerges tárcsafékek
4.11.2.3.  Fékgyártók tárcsafék szerkezetei 
4.11.2.4.  A tárcsafék konstrukció jóságát befolyásoló tényezők
4.11.2.5. A féktárcsa
4.11.2.6. Fékbetétek
4.12. Elektromechanikus  rögzítőfék
4.12.1.  Az elektromechanikus rögzítőfék feladata és a hatósági előírások 
4.12.2.  A különböző vállalatok elektromechanikus rögzítő fék fejlesztései 
4.12.2.1.  Continental Teves elektromos rögzítő fék (EPB) 
4.12.2.2. Elektrohidraulikus rögzítőfék 
4.12.2.3.  Automatikus működésű rögzítőfék (APB - Automatische Parkbremse) 
4.12.3.  Féknyeregre szerelt elektromechanikus rögzítőfék  
4.13. Személygépjárművek hidraulikus blokkolásgátló rendszerei
4.13.1.  A blokkolásgátlókkal kapcsolatos alapfogalmak 
4.13.1.1. Hidraulikus blokkolásgátlók  
4.13.1.2.  Az ABS rendszer részegységei 
4.13.1.3.  A blokkolásgátló rendszer működése
4.13.1.4.  Az ABS szabályozási módjai
4.13.2.  Az ABS-re vonatkozó nemzetközi előírások és követelmények
4.13.2.1.  A kerekek blokkolásával és a gépjármű stabilitásával kapcsolatos követelmények
4.13.2.2.  Kormányozhatóság az ABS működése közben
4.13.2.3.  Tapadási tényező, kihasználtság és kanyarodás 
4.13.2.4.  Gyors reagálás a tapadási tényező változásra 
4.13.2.5.  Az ABS rendszer hiba felismerése és hibajelzése 
4.13.3.  Az ABS működésével kapcsolatos fontosabb tudnivalók: 
4.13.3.1.  Az ABS nyomás szabályozása
4.13.3.2.  Az ABS működés energia igénye
4.13.3.3.  Az ABS hidraulikarendszer változatok 
4.13.3.4.  A hidraulika rendszer biztonsága 
4.13.3.5.  A gépjármű hajtásláncának befolyása a blokkolásgátlóra
4.13.4.  ABS szabályzási filozófiák
4.13.4.1.  Szabályzás a kerék lassulása alapján
4.13.4.2.  Szabályzás a kerék csúszása alapján
4.13.4.3. Kombinált szabályzás 
4.13.5.  Az ABS érzékelők és a jelfeldolgozás elmélete 
4.13.5.1. Kerékfordulatszám érzékelő 
4.13.5.2. Lassulás érzékelő
4.13.6. ABS elektronika 
4.13.7.  A blokkolásgátló kiegészítő szabályozásai
4.13.7.1.  Motor fékezőnyomaték-szabályozás (MSR) 
4.13.7.2. Kipörgésgátló (ASR) 
4.13.7.3.  Elektronikus fékerő felosztás (EBV) (EBD)
4.13.7.4. Fékasszisztens
4.13.7.5.  Az ABS szabályozás terepfokozata 
4.13.8. Hidraulika egység
4.13.9.  Elektromágneses szelepek 
4.14. ESP rendszerek
4.14.1.  Az ESP fejlesztésénél figyelembe veszik a gépjárművezetők képességeit
4.14.2.  Az ESP kedvezőbb menetdinamikát eredményez 
4.14.3.  A gépjármű mozgásállapota és annak változása 
4.14.4.  Az ESP szabályozás 
4.14.5.  Az ESP beavatkozásának lehetőségei 
4.14.6.  Az ESP működése támogatja a gépjárművezetőt 
4.14.6.1.  Az ESP rendszer biztonságos működése és önellenőrzése 
4.14.7.  ESP elektronika és hidraulika egység 
4.14.7.1. Fékfolyadék szivattyú
4.14.7.2. Nyomásérzékelők 
4.14.7.3. Perdülés érzékelő 
4.14.7.4.  Aktív kerékfordulatszám érzékelők 
4.14.7.5.  Kormánykerék elfordítás érzékelő 
4.14.7.6.  Az ESP, mint fékasszisztens 
4.14.8.  Újabb ESP összetett menetdinamikai szabályozó rendszerek
4.14.8.1.  Száraz fék működés 
4.14.8.2.  Hidraulikus fading kompenzáció (HFC) /elgyengülés kiegyenlítése/
4.14.8.3.  Az ESP vezérelte vészfékezés rögzítő fékkel
4.14.8.4. Hold assist 
4.14.8.5. Sebességszabályozó
4.14.8.6. Utánfutó stabilizálás
4.14.8.7.  Fékezés a bal és a jobb oldalon eltérő tapadási tényezőnél 
4.14.8.8.  ESP kormányzási beavatkozás túlkormányozott gépjárműnél
4.14.8.9.  ESP kormányzási beavatkozás alulkormányozott gépjárműnél
4.14.8.10.  Biztonsági koncepció a kormányzási beavatkozásnál 
4.14.8.11. Tetőcsomagtartó felismerés 
4.14.8.12.  HDC: hegyről lefelé ereszkedő asszisztens
4.14.8.13 Terepfokozatú ABS 
4.14.8.14.  Terepfokozatú ESP és egy fokozatú ESP lekapcsolás


5. HASZONJÁRMŰVEK LÉGFÉKRENDSZEREI
5.1.  Motoros járművek légfékrendszerei
5.1.1.  Bevezetés és alapfogalmak
5.1.2.  Sűrített levegő ellátó és tároló rendszer
5.1.2.1. Kompresszorok 
5.1.2.2.  Sűrített levegő hűtő- és tisztító berendezések
5.1.2.3. A nyomásszabályozó
5.1.2.5. Légtartályok
5.1.2.6. Kiegészítő szerelvények
5.1.3.  Az üzemi fék rendszer
4.1.3.1. Pedálszelep:
5.1.3.2. Fékerőmódosító szerkezetek 
5.1.3.3. Fékkamrák, fékmunkahengerek
5.1.4. Rögzítőfékrendszer 
5.1.4.1. Rögzítőfékszelep 
5.1.4.2. Relészelep 
5.1.5. Pótkocsi fékvezérlés
5.1.5.1.  Pótkocsi fékvezérlő szelep 
5.1.5.2.  A kapcsolófej és a csőszűrő 
5.2. Pótkocsi légfékrendszere 
5.2.1. Pótkocsi-fékezőszelep 
5.2.2.  Kettős oldó (kapcsoló) szelep (park/sunt valve) 
5.2.3. Pótkocsi fékerőszabályzója
5.2.4.  Vontató és pótkocsi fékezési kompatibilitás 
5.3. Haszonjárművek kerékfékszerkezetei 
5.3.1.  Sűrített levegővel működtetett dobfékek 
5.3.1.1.  A dobfék részei 
5.3.1.2.  A fékpofák szétfeszítése 
5.3.1.3.  A dobféket működtető fékkarba beépített automatikus utánállítók
5.3.2. Haszonjárművek tárcsafékjei 


6.  HASZONJÁRMŰVEK BLOKKOLÁSGÁTLÓ RENDSZEREI
6.1.  Az ABS-re vonatkozó alapismeretek 
6.2.  ABS szabályzási módok 
6.3.  Kiegészítő ABS működések
6.4.  A motoros gépjármű ABS rendszerének részegységei
6.4.1.  Kipörgésgátló rendszer elemei
6.4.2.  A Knorr - Bremse ABS 6 típusa ESP rendszerré bővíthető
6.5.  Pótkocsi ABS rendszer
6.5.1.  KB 91-A pótkocsi ABS rendszere
6.5.2.  Pótkocsi ABS relészelep
6.5.3.  Pótkocsi ABS modul: TABS 
6.6.  Az ABS / ASR rendszer diagnosztikai vizsgálata

 
7.  HASZONJÁRMŰVEK ELEKTRONIKUS VEZÉRLÉSŰ LÉGFÉKRENDSZEREI (EBS)
7.1.  A motoros (vontató) gépjárművek EBS rendszere 
7.1.1. Alapműködés 
7.1.2.  Járműstabilitást és dinamikát támogató funkciók
7.1.3.  Fékbetét kopást csökkentő megoldások: 
7.1.4.  Fék állapotára figyelmeztető működések 
7.1.5. Kiegészítő működések
7.2.  Elektronikus stabilitás program (ESP) 
7.3.  Pótkocsik elektronikus vezérlésű légfék rendszere (TEBS) 
7.3.1.  A TEBS felépítése és működése 
7.3.2.  A TEBS második generációja  
7.3.2.1.  A második generációs TEBS G2 modul  
7.3.2.2.  TEBS G2 működése  


8.  TARTÓS LASSÍTÓ FÉKRENDSZEREK 
8.1.  Kipufogófék és növelt hatásfokú motorfékek 
8.2. Hidrodinamikus retarderek /lassító fékrendszerek/
8.3. Örvényáramú retarderek /lassító fékrendszerek/


ÖSSZEFOGLALÁS
IRODALOMJEGYZÉK
JELÖLÉSJEGYZÉK
RÖVIDÍTÉSEK ÉS IDEGEN KIFEJEZÉSEK MAGYARÁZATA
PNEUMATIKUS SZIMBÓLUMOK 
TÁRGYMUTATÓ

Írjon véleményt a termékről!

Megjegyzés: A vélemény szövege minimum 25 és maximum 1000 karakterből állhat!
Rossz
Ellenőrző kód
Wartburg 353 W, 1,3 (Javítási kézikönyv) Wartburg 353 W, 1,3 (Javítási kézikönyv)
Készleten
A javítási- és szerelési szakkönyvet szakemberek és lelkes amatőrök is egyaránt jól tudják alkalmazni. A javítási- és szerelési szakkönyvet..
4 480 Ft
Nettó ár:4 267 Ft
Renault 21 (1986-1994) (Javítási kézikönyv) Renault 21 (1986-1994) (Javítási kézikönyv)
Készleten
Nem csak a kisebb karbantartáshoz nyújt segítséget (pl.: olajcsere, fékcsere stb.), hanem a nagyobb munkákhoz is, melyeket fényképekkel vagy illuszt..
4 480 Ft
Nettó ár:4 267 Ft
Opel Kadett E dízel 1984-től (Javítási kézikönyv) Opel Kadett E dízel 1984-től (Javítási kézikönyv)
Készleten
Az Így csináld javítási kézikönyv sorozatban megjelenő könyvek részletes ismertetést adnak az adott típusú és évjáratú autó javításáról. Nem csak..
4 480 Ft
Nettó ár:4 267 Ft
Opel Astra (1991-1998) (Javítási kézikönyv) Opel Astra (1991-1998) (Javítási kézikönyv)
Készleten
Az Így csináld javítási kézikönyv sorozatban megjelenő könyvek részletes ismertetést adnak az adott típusú és évjáratú autó javításáról. Nem csak..
4 480 Ft
Nettó ár:4 267 Ft
Mazda 323 1985-től benzines és dízel (Így csináld!) Mazda 323 1985-től benzines és dízel (Így csináld!)
Készleten
Az így csináld javítási kézikönyv sorozatban megjelenő könyvek részletes ismertetést adnak az adott típusú és évjáratú autó javításáról.   ..
4 480 Ft
Nettó ár:4 267 Ft
Opel Kadett E 1984-től benzines (Javítási kézikönyv) Opel Kadett E 1984-től benzines (Javítási kézikönyv)
Készleten
Az Így csináld javítási kézikönyv sorozatban megjelenő könyvek részletes ismertetést adnak az adott típusú és évjáratú autó javításáról. Nem csak..
4 480 Ft
Nettó ár:4 267 Ft
Toyota Corolla 1,3-1,6 1987-től (Szerviz) Toyota Corolla 1,3-1,6 1987-től (Szerviz)
Készleten
Nem csak a kisebb karbantartáshoz nyújt segítséget (pl.: olajcsere, fékcsere stb.), hanem a nagyobb munkákhoz is, melyeket fényképekkel vagy illuszt..
4 480 Ft
Nettó ár:4 267 Ft
Modern gépjármű érzékelők működése gyakorlat Modern gépjármű érzékelők működése gyakorlat
Készleten
Ez gyakorlati mérési nap sokak számára még szokatlan formában kerül lebonyolításra. A résztvevők egyedülálló, e-learning-el támogatott mérési gya..
57 150 Ft
Nettó ár:45 000 Ft
PicoScope 4425A 4-csatornás oszcilloszkóp - Mester Autódiagnoszta csomag PicoScope 4425A 4-csatornás oszcilloszkóp - Mester Autódiagnoszta csomag
Készleten
Gondolj úgy egy oszcilloszkópra, mint a gépjármű-diagnosztika Röntgen-gépére. Ennek a kifinomult eszköznek a segítségével lehetőséged adódik arra, hog..
Fékrendszerek 2. Fékrendszerek 2.
Készleten
A Gépjármű futóművek című könyvsorozat jelen kötete a gépjármű egyik legösszetettebb rendszerével, a futóműnek igen fontos részegységével, a FÉKRENDSZ..
5 900 Ft
Nettó ár:5 619 Ft
A jobb felhasználói élmény érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk. A weboldal böngészésével Ön elfogadja a cookie-k használatát. Adatkezelési tájékoztató.